Model Output - Outcome - Impact w product managmencie

Poznaj koncepcje Impact, Outcome i Output w kontekście zarządzania produktem:

Pamiętam, jak na początku mojej drogi w product managemencie myślałem tylko o feature’ach. Backlog pękał w szwach, tickety w Jirze mnożyły się jak szalone, a ja z dumą prezentowałem kolejne „dowiezione" funkcje na Sprint Review i Demo na spotkaniach firmowych.

Brzmi znajomo? No właśnie.

Problem w tym, że często te wszystkie „cuda”… nie przekładały się na realne wyniki biznesowe ani na zadowolenie użytkowników. Byłem mistrzem Outputu, ale kompletnie gubiłem realny wpływ na użytkownika i biznes.

Dzisiaj pogadamy o tym najważniejszym IMHO modelu w product managementcoe: Impact, Outcome, Output. Jeśli chcesz przestać być tylko „backlog manager” budującym ficzery i zacząć realnie wpływać na produkt i biznes, zacznij od zrozumienia tego modelu.

1️⃣ Co to jest Output?

Output to po prostu to, co wytwarzamy. Bezpośredni efekt naszych prac. To są te wszystkie rozwiązania, które budujemy.

Przykłady Outputu:

  • Nowa funkcjonalność w aplikacji.

  • Przeprojektowany landing page.

  • Zmieniony ficzer.

  • Naprawiony bug.

Output jest ważny, bo bez niego nie ma produktu. Ale sam w sobie jest niewystarczający. Możesz wypuszczać mnóstwo nowych ficzerów (czyli dużo Outputów), ale jeśli nikt ich nie używa albo nie rozwiązują one żadnego problemu, to… marnujesz czas swojego zespołu.

Pamiętam, jak w jednym z moich pierwszych produktów wypuściliśmy ficzer, nad którym zespół pracował tygodniami. Byliśmy mega dumni z kodu, designu, wszystkiego. Tyle że… prawie nikt go nie używał. Output był, ale co z tego?

TIP: Jeśli Twoje cel (np. OKR-y) skupiają się głównie na „wdrożeniu funkcji”, to prawdopodobnie mierzysz i pracujesz na poziomie Outputu.

2️⃣ Co to jest Outcome?

Outcome produktowy to jest to, na co bezpośrednio wpłynął nasz output. A na co mają bezpośredni wpływ nasze ficzery i zmiany w produkcie? Na zmianę zachowania użytkowników! To ona mocno bezpośrednio pojawia się w wyniku dostarczenia Outputu.

To jest realna produktowa wartość, którą dajemy użytkownikom i która przybliża nas do osiągnięcia celów biznesowych.

Przykłady Outcome’u:

  • Użytkownicy częściej korzystają z nowej funkcji (Output) i dzięki temu szybciej wykonują swoje zadania.

  • Więcej osób zapisuje się na newsletter po przeprojektowaniu landing page’a

  • Mniej zgłoszeń do supportu dotyczących konkretnego błędu po jego naprawie

  • Wzrost konwersji na kluczowym etapie lejka sprzedażowego

  • Skrócenie czasu onboardingu nowego użytkownika

Outcome jest trudniejszy do zmierzenia niż Output, ale to właśnie na nim powinniśmy się koncentrować.

W SentiOne, kiedy pracowaliśmy nad nowym produktem do automatyzacji obsługi klienta (platforma SentiOne Automate to był Output), naszym celem nie było samo „dowiezienie” platformy. Chcieliśmy, aby użytkownicy platformy mogli szybko stworzyć bezpiecznego bota automatyzujące ich contact center. To były nasze kluczowe Outcome’y.

TIP: Zamiast pytać „Co zbudować w danym kwartale?”, zacznij pytać „Jaką zmianę w zachowaniu użytkowników chcemy osiągnać / zobaczyć?” albo „Jaki problem użytkownika chcemy rozwiązać?”.

3️⃣ Co to jest Impact?

Impact to długoterminowy wpływ Outcome’ów na naszą organizację i cele biznesowe. Impact pokazuje, jak nasza praca przyczynia się do sukcesu firmy lub nawet do czegoś więcej.

Przykłady Impactu:

  • Zwiększenie przychodów firmy.

  • Wzrost udziału w rynku.

  • Poprawa wyników NPS.

  • Redukcja kosztów operacyjnych.

Impact często jest wynikiem wielu Outcome’ów produktowych (i nie tylko produktowych). Budowane przez nas rozwiązania, mają niego wpływ zwykle pośrednio i może on być widoczny często dopiero po dłuższym czasie. Jest też najtrudniejszy do bezpośredniego przypisania jednej konkretnej inicjatywie produktowej.

Kiedy w firmie PolskaPress tworzyłem nową wersję produktu „Plebiscyty” -naszym Outputem była nowa wersja platformy. Outcome'em był wzrost zaangażowania użytkowników i łatwiejsze zarządzanie plebiscytami przez redakcje. A Impact? Zwiększenie przychodów z tego produktu. 

To już konkretny wpływ na biznes.

Dlaczego to rozróżnienie jest takie ważne?

No dobra - ale po co Ci w ogóle to rozróżnienie na Output - Outcome - Impact. Już tłumaczę:

  • Większy fokus na wartość, a nie na "dowożenie" - gdy skupiasz się na Outcome’ach, przestajesz być fabryką ficzerów. Zaczynasz myśleć o tym, jaką realną wartość dostarczasz użytkownikom. To zmienia perspektywę z "co mam zrobić?" na "jaki problem mam rozwiązać?".

  • Lepsze decyzje produktowe - mając zdefiniowane pożądane Outcome’y, łatwiej jest podejmować decyzje o tym, co budować, a czego nie. Jeśli jakaś funkcjonalność nie przybliża Cię do osiągnięcia Outcome’u, to po co ją robić?

  • Mierzenie postępów - Outcome’y są z produktowej perspektywy zwykle szybko mierzalne. Możesz śledzić, czy Twoje działania przynoszą oczekiwane rezultaty. To daje Ci realne dane do rozmów z zespołem, zarządem i klientami.

  • Większa motywacja zespołu - ludzie są bardziej zmotywowani, gdy widzą sens swojej pracy. Kiedy zespół rozumie, jaki Outcome chcecie osiągnąć i do jakiego Impact kontrybuować - praca nabiera znaczenia.

Przestań być tylko managerem backlogu. Zacznij być managerem Outcome’ów!

To jest prawdziwa istota product managementu. To jest to, co odróżnia dobrego PM-a od takiego, który tylko „dowozi taski”:

  • Output to to, co robisz.

  • Outcome to zmiana w zachowaniu użytkownika, którą chcesz osiągnąć.

  • Impact to długoterminowy wpływ na biznes.

Skupiaj się na rozwiązywaniu problemów użytkowników i mierz, czy Twoje działania przynoszą oczekiwane zmiany ich zachowań. To klucz do budowania produktów, które ludzie kochają i które odnoszą sukces.

Proste? W teorii tak. W praktyce - ciągła praca i nauka. Ale warto!

Reply

or to participate.